LANGKAH-LANGKAH MENGEKALKAN BUDAYA PEMAKAIAN PAKAIAN TRADISIONAL.


Cara yang paling efektif dalam memartabatkan warisan budaya Malaysia melalui mempromosikannya.Cara-cara mempromosikannya ialah menganjurkan pelbagai pameran,mengadakan forum,memberikan ceramah,menyediakan poster,membina papan iklan serta menyediakan dan mengedarkan risalah. Menghasilkan dokumentasi,menganjurkan lawatan kebudayaan dan festival kebudayaanserta program pertukaran belia antarabangsa.
Selain itu,langkah-langkah yang boleh diambil ialah dengan mengadakan program pertukaran budaya. Hal ini kerana,sesuatu kaum itu tidak hanya terhad dalam pengetahuan budaya masyarakat mereka sahaja. Pendedahan sebegini amat penting dalam mengekalkan budaya pemakaian pakaian tradisional yang seharusnya diwarisi daripada generasi kepada satu generasi yang akan datang.
Pada masa yang sama,kerajaan juga harus sama memainkan peranan dalam mengekalkan budaya pemakaian tradisional ini sebagai contoh Kementerian Kesenian,Kebudayaan dan Pelancongan. Langkah-langkah dalam memastikan pengekalan ini ialah seperti mempopularkan kembali pemakaian tradisional, mengadakan pertunjukan pemakaian tradisional,setiap negeri juga harus memainkan peranan supaya dapat menarik minat rakyat Malaysia supaya mencintai pakaian tradisional bangsa mereka sendiri.

Oleh:Muhammad Ariff Yusof 206157

9 ulasan: